Date Received: 28-04-2025
Date Published: 23-05-2025
##submissions.doi##: https://doi.org/10.31817/tckhnnvn.2025.23.4.
Views
Downloads
How to Cite:
Consumer Cooperatives: Overview of theoretical issues
Keywords
Consumer cooperatives, consume, cooperatives
Abstract
Consumer cooperatives are a collective economic model, established to meet the needs of members by coordinating the purchase and sale of goods and services, thereby reducing costs and enhancing market competitiveness. This model originated in the 19th century with the success of the Rochdale cooperative in England and has since expanded and thrived globally. Throughout its development, consumer cooperatives have demonstrated their potential and inevitable growth trend in the market, becoming a significant component of the economies of many countries worldwide. They ensure member benefits and foster sustainable economic and social development. Using an overview research methodology and document analysis from various countries, this article aims to provide a comprehensive overview of theoretical issues related to consumer cooperatives. By doing so, the article contributes to building a theoretical foundation, supporting research, and proposing policies to promote the development of consumer cooperatives in Vietnam.
References
Birchall J. (2017). The Governance of Large Co-operative Businesses. Technical report. Cooperatives UK.
Bộ Kế hoạch và Đầu tư (2020). Thông tư số 01/2020/TT-BKHĐT ngày 19/02/2020 Hướng dẫn phân loại và đánh giá hợp tác xã.
Bùi Thị Nga (2022). Những vấn đề lý luận về phát triển hợp tác xã. Truy cập từ https://file.vnua.edu.vn/ data/39/documents/2022/01/02/btvkhoakt/bai-hoi-thao-ly-luan-ve-htx.pdf ngày truy cập 5/12/2024.
Coop (2017). The Governance of large cooperative business. Retrieved from: https://ica.coop/en/ media/library/research-and-reviews/governance-large-co-operative-businesses on Dec 5, 2024.
Chu Tiến Quang (2024). Giải pháp phát triển hợp tác xã tiêu dùng. Kỷ yếu hội thảo: Tham vấn ý kiến chuyên gia, nhà khoa học, HTX về giải pháp phát triển HTX tiêu dùng. Hà Nội.
Dương Tuấn Cương (2024). Phát triển hợp tác xã tiêu dùng trên thế giới và bài học kinh nghiệm cho Việt Nam. Kỷ yếu hội thảo: Tham vấn ý kiến chuyên gia, nhà khoa học, HTX về giải pháp phát triển HTX tiêu dùng. Hà Nội.
Egorov V., Egorova S., Inshakov A. & Markarov A (2020). Consumer cooperation as a tool for sustainable rural development. E3S Web of Conferences. 208: 03003. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202020803003.
Euro Coop (2008). Consumer Co-operatives: Democracy - Development - Employment. Retrieved from: http://www.eurocoop.org/ dmdocuments/publication_report/ConsumerCooperatives08.pdf. on December 5, 2024.
ICA (2024). Statement on the co-operative identity. Retrieved from: https://ica.coop/en/cooperatives/ cooperative-identity on December 5, 2024.
JCCU (2010). A Brief Chronicle of the Modern Japanese Consumer Cooperative Movement. Retrieved from: https://jccu.coop/eng/public/pdf/ a_brief_chronicle.pdf on December 5, 2024.
Karakas C. (2019). Cooperative: Charactistics, activities, status, challenges. European Parliamentary Research Service. PE. 635. 541 - February 2019.
Kim S., Lee Y., Shin H. & Jan S. (2020). Korea’s consumer cooperatives and civil society: the cases of iCOOP and Hansalim. In: Waking the Asian Pacific Co-Operative Potential. Academic Press. pp. 225-233.
Lưu Ngọc Lương (2024). Kinh nghiệm phát triển hợp tác xã tiêu dùng trên thế giới và gợi ý chính sách cho Việt Nam. Kỷ yếu hội thảo: Tham vấn ý kiến chuyên gia, nhà khoa học, HTX về giải pháp phát triển HTX tiêu dùng. Tổ chức tại Hà Nội, 2024.
Macbabima P. (1991). ICA and the Development of Consumer Co-operative in Asia and the Pacific. Retrieved from 103.181.200.54:8080/jspui/ bitstream/123456789/426/1/ICA_00070.pdf on March 16, 2025.
Massimo B. & Nora A. (2022). Barriers to organizational learning and sustainability: The case of a consumer cooperative. Journal of Co-operative Organization and Management. 10(2): 100182.
Nguyễn Quang Hợp (2021). Lý luận của thế giới về HTX. Truy cập từ http://viennckt-ied.tueba.edu.vn/bai-viet/Ly-Luan-Cua-The-Gioi-Ve-Hop-Tac-Xa-110.html ngày 5/12/2024.
Nguyễn Tiến Định (2024). Kinh nghiệm phát triển hợp tác xã tiêu dùng trên thế giới và gợi ý phát triển ở Việt Nam. Kỷ yếu hội thảo: Tham vấn ý kiến chuyên gia, nhà khoa học, HTX về giải pháp phát triển HTX tiêu dùng. Tổ chức tại Hà Nội, 2024.
Nguyễn Thị Minh Hiền (2024). Hợp tác xã tiêu dùng ở Nhật Bản và bài học kinh nghiệm phát triển hợp tác xã cho Việt Nam. Kỷ yếu hội thảo: Tham vấn ý kiến chuyên gia, nhà khoa học, HTX về giải pháp phát triển HTX tiêu dùng. Tổ chức tại Hà Nội.
Nguyễn Thị Ngọc Thúy (2024). Kinh nghiệm của Hàn Quốc trong việc xây dựng và hoạt động của mô hình hợp tác xã tiêu dùng. Kỷ yếu hội thảo: Tham vấn ý kiến chuyên gia, nhà khoa học, HTX về giải pháp phát triển HTX tiêu dùng. Tổ chức tại Hà Nội.
Phạm Thị Tố Oanh (2024). Mô hình Hợp tác xã tiêu dùng - Xu hướng phát triển. Truy cập từ https://vnbusiness.vn/mo-hinh/mo-hinh-hop-tac-xa-tieu-dung-xu-huong-phat-trien-1104407. html? gidzl=a15bHoT7kZQM3MT98b-xDfmAO4arLxiv WW0sGpTLxpg50JOGD5FeEu1KDXK_1kDkZ ngày 05/12/2024.
Quốc hội (2023). Luật Hợp tác xã. Truy cập từ https://thuvienphapluat.vn/van-ban/Doanh-nghiep/Luat-Hop-tac-xa-2003-18-2003-QH11-51700.aspx ngày 05/12/2024.
Sadowski B.M. (2017). Consumer cooperatives as an alternative form of governance: The case of the broadband industry. Economic Systems. 41(1): 86-97.
Talonen A., Jussila I., Saarijärvi H. & Rintamäki T. (2016). Consumer cooperatives: uncovering the value potential of customer ownership. Academy of Marketing Science Review. 6(3-4): 142-156. DOI: 10.1007/s13162-016-0083-2.
Tuominen T., Tuominen P., Tuominen H. & Jussila I. (2013). Social capital: a source of sustained competitive advantage for consumer co-operatives. International Business Research. 6(12). 60-73.
Wahn I.L (2023). The moralities of consumption and interactions among consumer cooperatives in East Asia. Journal of Rural Studies. Vol. 100. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2023.103018.
Yure M. & Deyganto K.O. (2024). Assessing the Role of Consumer Cooperatives in Improving Livelihood of the Members of Hawassa Zuria Woreda, Sidama Regional State, Ethiopia. Qeios, CC-BY 4.0. DOI:10.32388/84D4ZH.