Date Received: 29-03-2022
Date Accepted: 22-11-2022
Date Published: 04-07-2025
##submissions.doi##: https://doi.org/10.31817/tckhnnvn.2022.20.11.
Views
Downloads
How to Cite:
Determinants of the Intention to Participate in Scientific Research of Students at Vietnam National University of Agriculture
Keywords
Student’s scientific research participation intention, exploratory factor analysis (EFA), Vietnam National University of Agriculture
Abstract
It is believed that scientific research participation helps students enrich knowledge, improve creative thinking, and open up good career opportunities. However, the participation of undergraduate students in this meaningful activity remained weak in both quantity and quality. This article analyzed the factors affecting students' intention to participate in scientific research based on data collected from 350 students studying at the Vietnam National University of Agriculture (VNUA). Cronbach Alpha test and Exploratory Factor Analysis indicated four esstential factors promoting students' intention to participate in scientific research: student's attitude and capacity; encouragements of the VNUA, Faculty and lecturers; and conditions for conducting scientific research. In particular, the external environment has a stronger impact than the internal factors of students. These results are important foundations to propose recommendations to create a suitable research conditions and motivate students to carry out scientific research.
References
Ana Salgueira, Patrício Costa, Mónica Gonçalves, Eunice Magalhães & Manuel João Costa (2012). Individual characteristics and student’s engagement in scientific research: a cross-sectional study. BMC Medical Education. 12: 95. https://doi.org/10.1186/1472-6920-12-95.
Lê Thị Vân Anh (2017). Một số giải pháp nâng cao năng lực nghiên cứu khoa học cho sinh viên ngành khoa học xã hội bậc đại học. Tạp chí Giáo dục.
Nguyễn Duy Anh (2020). Vai trò của nghiên cứu khoa học đối với sinh viên. Truy cập từ https://file1.hutech.edu.vn/file/editor/khoakhxhnv/Duy-Anh.pdf ngày 18/01/2022.
Azad A.N. & Seyyed F.J. (2007). Factor influencing faculty research productivity: Evidence from AACSB accredited schools in the GCC countries. Journal of International Business Research.
(1): 91-102.
Hair J., Anderson R., Tatham R. & Black W. (1998) Multivariate data analysis. 5th Edition, Prentice Hall, New Jersey.
Gerbing D.W. & Anderson J.C. (1988). An Updated Paradigm for Scale Development Incorporating Unidimensionality and Ít Assessment. Journal of Marketing Research. 25(2): 186-192.
Hofstede Geert, Gert Jan Hofstede & Michael Minkov (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind. New York: McGraw Hill.
Trần Thị Mỹ Hương (2012). Các nhân tố ảnh hưởng đến hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên Khối kinh tế Trường Đại học Lạc Hồng. Luận văn thạc sỹ, Trường Đại học Lạc Hồng.
Joseph A. Harsh, Adam V. Maltese & Robert H. Tai (2012). A Perspective of Gender Differences in Chemistry and Physics Undergraduate Research Experiences. Journal of Chemical Education. 89(11): 1364-1370. https://doi.org/10.1021/ed200581m
Icek Ajzen (1991). The theory of planned behaviour. Organizational Behaviour and Human Decision Processes. 50(2): 179-211.
Học viện Nông nghiệp Việt Nam (2022). Báo cáo tổng kết hoạt động nghiên cứu khoa học sinh viên năm 2020-2021. Báo cáo gửi Vụ Khoa học, Công nghệ và Môi trường, Bộ Giáo dục và Đào tạo.
Nguyễn Trung Kiền (2018). Một số biện pháp nâng cao hứng thú nghiên cứu khoa học cho sinh viên sư phạm trường Đại học Vinh. Tạp chí Giáo dục.
: 18-22.
Kim Ngọc và Hoàng Nguyên (2015). Nghiên cứu nhân tố ảnh hưởng đến hoạt động NCKH Sinh viên tại Đại học Duy Tân. Bản tin Trường Đại học Duy Tân. Truy cập từ http://kdtqt.duytan.edu.vn/ Home/ArticleDetail/vn/33/2008/nghien-cuu-nhan-to-anh-huong-den-hoat-dong-nckh-sinh-vien-tai-dai-hoc-duy-tan ngày15/01/2022.
Huỳnh Thanh Nhã (2016). Các nhân tố ảnh hưởng đến khả năng tham gia nghiên cứu khoa học của Giảng viên các trường cao đẳng công lập thành phố Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 46: 20-29. DOI:10.22144/ctu.jvn.2016.566.
Nunnally J.C. & Bernstein I.H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
Hà Đức Sơn và Nông Thị Như Mai (2018). Các nhân tố ảnh hưởng tới sự tham gia nghiên cứu khoa học của sinh viên - Nghiên cứu trường hợp đại học Tài chính - Marketing. Tạp chí Nghiên cứu Tài chính - Marketing. 49.
Hoàng Trọng & Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2005). Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. Nhà xuất bản Hồng Đức.
Sarunya Lertputtarak (2008). An Investigation of Factors Related to Research Productivity in a Public University in Thailand: A Case Study. Doctoral thesis, Victoria University, Australia.
Vũ Huy Thông (2010). Giáo trình hành vi người tiêu dùng. Nhà xuất bản Đại học Kinh tế quốc dân.
Nguyễn Văn Tuấn (2019). Một số giải pháp quản lý nhằm thúc đẩy sinh viên đại học tham gia nghiên cứu khoa học. Tạp chí Giáo dục. tr. 92-95.