Efficiency of Vocational Training for Rural Labors in Dak Lak Province: Current Status and some Solutions

Date Received: 04-07-2025

Date Published: 04-07-2025

Views

0

Downloads

0

Section:

KINH TẾ XÃ HỘI VÀ PHÁT TRIỂN NÔNG THÔN

How to Cite:

Nhai, D., Huong, M., Thuy, B., Thang, D., & Huy, M. (2025). Efficiency of Vocational Training for Rural Labors in Dak Lak Province: Current Status and some Solutions. Vietnam Journal of Agricultural Sciences, 18(9). https://doi.org/10.31817/tckhnnvn.2020.18.9.

Efficiency of Vocational Training for Rural Labors in Dak Lak Province: Current Status and some Solutions

Do Thi Nhai (*) , Mai Thanh Huong , Bach Van Thuy , Dinh Van Thang , Mai Tien Huy

  • Tác giả liên hệ: [email protected]
  • Keywords

    Vocational training, rural labor, vocational training for rural labors, effective vocational training, Dak Lak.

    Abstract


    This study was to evaluate the efficiency of vocational training for rural labor in Dak Lak province based on different perspectives and participants' views. The respondents involved are 49 Officials of the State Management of Vocational Training, 40 vocational training institutions, 223 teachers, 450 vocational trainees and 15 employers. In gathering the data, a survey with questionnaires and interviews was conducted. In the analysis of the data collected, descriptive, statistical division, and scoring methods were used. Results showed that the vocational training for rural labor in the province of Dak Lak had achieved certain results and this effect is different when viewed in the different respects. However, in order to further improve the efficiency of this activity in the province, it is necessary to focus on implementing key solutions such as: improve the quality of demand forecasting and building training quotas; strengthen the quality of training via building flexible and appropriate training programs and methods, at the same time increasing investment in facilities, training, and remuneration for teachers; Apply new training fields with potentials, advantages of each locality and take them in to local development plans and programs; support post-trained labors in job creation and self-employment.

    References

    Ban Chỉ đạo thực hiện Đề án đào tạo nghề cho lao động nông thôn tỉnh Đắk Lắk (2018). Kết quả đào tạo nghề cho lao động nông thôn trên địa bàn tỉnh giai đoạn 2010-2017 và kế hoạch giai đoạn 2018-2020.

    Oxfam (2017). Nâng cao hiệu quả đào tạo nghề cho lao động nông thôn hướng đến giảm nghèo ở vùng dân tộc thiểu số - Tổng hợp kết quả khảo sát tại Lào Cai, Hòa Bình, Nghệ An, Quảng Trị, Đăk Nông, Ninh Thuận, Trà Vinh, Nhà xuất bản Hồng Đức. tr. 29-30.

    Phạm Đức Chính (2017). Quản lý Nhà nước về đào tạo nghề trên địa bàn tỉnh Đắk Lắk. Luận văn thạc sĩ Quản lý công. Học viện Hành chính quốc gia.

    Sở Lao động - Thương binh và Xã hội Đắk Lắk (2017, 2018, 2019). Báo cáo kết quả đào tạo nghề cho lao động nông thôn trên địa bàn tỉnh các năm 2017, 2018, 2019.

    Trung tâm dịch vụ việc làm Đắk Lắk (2017, 2018, 2019). Báo cáo đánh giá cung-cầu lao động các năm 2016, 2017, 2018.

    UBND tỉnh Đắk Lắk (2016). Quyết định số 2814/QĐ-UBND về Kế hoạch đào tạo nghề nông nghiệp cho lao động nông thôn tỉnh Đắk Lắk giai đoạn

    -2020