Date Received: 07-01-2014
Date Accepted: 27-03-2014
Date Published: 06-08-2025
##submissions.doi##: https://doi.org/10.31817/tckhnnvn.2014.12.2.
Views
Downloads
How to Cite:
Changing in Structure of Rural Household Consumption in The Northern Plain and Opportunities for Domestic Enterprises
Keywords
Rural household consumption, Northern plain areas, domestic enterprise
Abstract
Rural areas are considered potential markets for domestic enterprises to expand their business operations. This study focused on analysis of changing in structure of rural household consumption in the plains of Northern Vietnam and suggested opportunities for domestic enterprises to dominate the rural markets. The analysis results showed that the structure of rural household consumption shifted toward increasing proportions of the groups of commodities satisfying the needs of development and enjoyment. The groups of commodities such as processed foods, learning facilities, transports and goods for daily activities were identified as good opportunities for domestic enterprises to conquer the rural market. On the other hand, the significant increase in proportion of rural consumers who mainly consumer domestic products was also considered as a great opportunity for domestic enterprises to dominate the rural market.
References
Jan Rudengre (2008). Chính sách phát triển nông thôn mới, Chương trình hỗ trợ quốc tế ISG, Bộ Nông nghiệp và Phát triển Nông thôn.
Kou M. và Li L. (2008). Distribution of expenditure of rural consumers and analysis of consumption level in China, Rural economy, (5): 74-78.
Liu C. và Zhang Y. (2007). The constraints of and Countermeasures on the expansion of the consumption of Chinese peasants, Journal of US-China Administration ISSN 1548-6591, Vol.4, No.1, (Serial No.26), USA.
Matthaes (2001). Nông thôn Việt Nam: Thị trường lớn cho các thương hiệu. Truy cập nhật ngày 26/05/2013 tại http://megamedia.vn /index.php? option=com _content&view=article&id=21%3Anong-thon-thi-truong&catid=4%3Atintuc &Itemid= 34&lang=vi.
Nguyễn Thị Hòa (2010). Hàng Việt chưa đáp ứng nhu cầu người tiêu dùng nông thôn. Truy cập nhật ngày 26/05/2013 tại http://www. tapchicongnghiep.vn/ News/channel/1/News/152/13120/Chitiet.html.
Tang S. và L. Xin (2009). Reflection about the impacts on China’s consumption structure changes by the financial crisis Truy cập nhật ngày 28/05/2013 tại http://www.seiofbluemountain.com/upload/product/201008 /2010shcyx07a10. pdf.
Trần Du Lịch (2009). Thị trường nông thôn: Tiềm năng bị bỏ ngỏ. Truy cập nhật ngày 26/05/ 2013 tại http://www.thuongmai.vn/thi-truong/thi-truong-canh-tranh/2697-th-trng-nong-thon-tim-nng-b-b-ng.html.
Vũ Kim Hạnh (2010). Người tiêu dùng nông thôn đã biết đòi hỏi. Truy cập nhật ngày 26/05/2013 tại http://www6.vnmedia.vn/ newsdetail.asp?NewsId= 203274& CatId=13.
World Bank (2010). Điểm lại tình hình phát triển kinh tế Việt Nam, Báo cáo của Ngân hàng thế giới tại Hội nghị Nhóm tư vấn các nhà tài trợ Việt Nam, Hà Nội, 7-8/12/2010.
Zhang Fei (2010). Post-crisis era of expanding consumer demand in rural areas, Journal of Economic Research, (9): 52-56.