Determinants of Academic Performance of Students in the Faculty of Economics and Management, Vietnam National University of Agriculture

Date Received: 23-04-2025

Date Accepted: 31-10-2025

Date Published: 24-11-2025

Views

155

Downloads

50

Section:

KINH TẾ XÃ HỘI VÀ PHÁT TRIỂN NÔNG THÔN

How to Cite:

Duc, N., Thuong, N., & Loan, N. (2025). Determinants of Academic Performance of Students in the Faculty of Economics and Management, Vietnam National University of Agriculture. Vietnam Journal of Agricultural Sciences, 23(11), 1511–1520. https://doi.org/10.31817/tckhnnvn.2025.23.11.10

Determinants of Academic Performance of Students in the Faculty of Economics and Management, Vietnam National University of Agriculture

Nguyen Anh Duc (*) 1, 2 , Nguyen Ngoc Thuong 3 , Nguyen Thi Bich Loan 3

  • Tác giả liên hệ: [email protected]
  • 1 Faculty of Economics and Rural Development, Vietnam National University of Agriculture
  • 2 Centre for Global Food and Resources, University of Adelaide, Adelaide SA 5005, Australia
  • 3 Khoa Kinh tế và Quản lý, Học viện Nông nghiệp Việt Nam
  • Keywords

    Academic performance, exploratory factor analysis (EFA), multivariate linear regression, Vietnam National University of Agriculture

    Abstract


    This study was conducted to analyze the factors affecting the academic performance of students at the Faculty of Economics and Management, Vietnam National University of Agriculture. Data were collected from 350 students and combined with academic records from the university’s regístrar database. The dataset was processed using STATA software through two main steps: exploratory factor analysis (EFA) and multivariate linear regression. The findings reveal that students’ academic performance was influenced by individual characteristics, family-related factors, and institutional support in learning, scientific research, and entrepreneurship. Based on these results, the study recommended that students should maintain a balance between academic study and part-time employment, while actively engage in extracurricular activities. It also suggests that the university should proactively implement student support initiatives and develop policies to attract more students to enroll in high-quality academic programs.

    References

    Ali S., Haider Z., Munir F., Khan H. & Ahmed A. (2013). Factors contributing to the students academic performance: A case study of Islamia University Sub-Campus. American journal of educational research. 1(8): 283-289.

    Al-Tameemi R.A.N., Johnson C., Gitay R., Abdel-Salam A.S.G., Al Hazaa K., BenSaid A. & Romanowski M.H. (2023). Determinants of poor academic performance among undergraduate students-A systematic literature review. International Journal of Educational Research Open. 4: 100232.

    Ban Quản lý đào tạo (2024). Thống kê số lượng sinh viên nộp hồ sơ, trúng tuyển và nhập học 2020-2024.

    Ban Quản lý đào tạo (2025). Báo cáo công tác tuyển sinh đại học năm 2024. Báo cáo số 67/BC-QLĐT ngày 26/2/2025.

    Bandura A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. WH Freeman and Company, New York, USA.

    Becker G.S. (1975). Human capital: A theoretical and empirical analysis. National Bureau of Economic Research.

    Carney C., McNeish,S.,& McColl,J. (2005). The impact of part time employment on students' health and academic performance: a Scottish perspective. Journal of Further and Higher Education. 29(4): 307-319.

    Coleman J.S. (1968). Equality of educational opportunity. Integrated education. 6(5): 19-28.

    Deci E.L. & Ryan R.M. (2013). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Springer Science & Business Media, Germany.

    Đinh Thùy Trâm (2019). Nghiên cứu mối quan hệ giữa năng lực giảng viên và kết quả học tập của sinh viên trong bối cảnh giáo dục đại học ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh. 15(10): 47-53.

    Đỗ Thị Mẫn (2023). Các nhân tố ảnh hưởng đến kết quả học tập của sinh viên chính quy khối ngành kinh tế: Nghiên cứu tại Trường Đại học Hồng Đức. Tạp chí Kinh tế và Dự báo. 33: 132-135.

    Fajar S., Hussain M., Sarwar H., Afzal M. & Gilani S.A. (2019). Factors affecting academic performance of undergraduate nursing students. International Journal of Social Sciences and Management. 6(1): 7-16.

    Farooq M.S., Chaudhry A.H., Shafiq M. & Berhanu G. (2011). Factors affecting students’ quality of academic performance: A case of secondary school level. Journal of Quality and Technology Management. 7: 1-14.

    Hair J., Anderson R., Tatham R. & Black W. (1998). Multivariate data analysis (5th ed). Prentice Hall, New Jersey.

    Hanushek E.A. (1986). The economics of schooling: Production and efficiency in public schools. Journal of Economic Literature. 24(3): 1141-1177.

    Hoàng Thị Kim Thoa & Hoàng Ngọc Kỳ Duyên (2024). Các yếu tố ảnh hưởng đến kết quả học tập của sinh viên Khoa Kế toán-Tài chính, Trường Đại học Kinh tế, Đại học Huế. Tạp chí khoa học Đại học Huế: Kinh tế và Phát triển. 133(5A): 163-173.

    Hoque M.M., Khanam S.T. & Nobi M.N. (2017). The effects of mothers’ profession on their children’s academic performance: An econometric analysis. Global Journal of Human-Social Science. 17(2): 01-08.

    HVN (2024). Giải mã lý do chọn Học viện Nông nghiệp Việt Nam. Truy cập từ https://vnua.edu.vn/ tin-tuc-su-kien/dao-tao/giai-ma-ly-do-chon-hoc-vien-nong-nghiep-viet-nam-56353 ngày 31/3/2025.

    Jayanthi S.V., Balakrishnan S., Ching A.L.S., Latiff, N.A.A. & Nasirudeen A.M.A. (2014). Factors contributing to academic performance of students in a tertiary institution in Singapore. American Journal of Educational Research. 2(9): 752-758.

    Lastri L., Kartikowati S. & Sumarno S. (2020). Analysis of factors that influence student learning achievement. Journal of Educational Sciences. pp. 679-693.

    Lê Đình Hải (2016). Ứng dụng phương pháp phân tích nhân tố khám phá trong việc xác định các nhân tố ảnh hưởng đến kết quả học tập của sinh viên của khoa Kinh tế và Quản trị kinh doanh Đại học Lâm nghiệp. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Lâm nghiệp. tr. 142-152.

    Mejía‐Rodríguez A.M. & Kyriakides L. (2022). What matters for student learning outcomes? A systematic review of studies exploring system‐level factors of educational effectiveness. Review of Education. 10(3): e3374.

    Nguyễn Thị Thu An, Nguyễn Thị Ngọc Thứ, Đinh Thị Kiều Oanh & Nguyễn Văn Thành (2016). Những nhân tố ảnh hưởng kết quả học tập của sinh viên năm I-II Trường Đại học Kỹ thuật - Công nghệ Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 46c: 82-89.

    Tessema M.T., Ready K.J. & Astani M. (2014). Does part-time job affect college students' satisfaction and academic performance (GPA)? The case of a mid-sized public university. International Journal of Business Administration. 5(2): 50-60.

    Thùy Trang (2025). Học viện Nông nghiệp Việt Nam khơi nguồn sáng tạo, ươm mầm doanh nông tương lai. Tạp chí điện tử Giáo dục Việt Nam, truy cập từ https://giaoduc.net.vn/hoc-vien-nong-nghiep-viet-nam-khoi-nguon-sang-tao-uom-mam-doanh-nong-tuong-lai-post248693.gd ngày 31/3/2025.

    Trịnh Thị Hạnh & Phạm Thị Thanh Nhàn (2021). Tác động của môi trường học tập đến kết quả học tập tiếng Anh của sinh viên bậc đại học-chương trình chất lượng cao tại Đại học Kinh tế Quốc dân. Tạp chí khoa học- Trường Đại học Sư phạm Hà Nội: Khoa học Giáo dục. 66(3): 134-143.