Date Received: 15-01-2025
Date Accepted: 31-10-2025
Date Published: 24-11-2025
##submissions.doi##: https://doi.org/10.31817/tckhnnvn.2025.23.11.07
Views
Downloads
Section:
How to Cite:
Production and Marketing of OCOP Products by Cooperatives in Lai Chau Province
Keywords
OCOP, production, marketing
Abstract
The purpose of this research was to analyze the impact of factors affecting the operational efficiency of the Green Fisheries Supply Chain. This research was conducted with 165 samples using the direct interview method. After collecting and processing data, regression analysis was conducted to evaluate the impact on the operational efficiency of the Green Fisheries Supply Chain. The results show it is related to 7 factors, of which 3 factors: Finance; Technology and Environment had the most influence. Based on these findings, the study proposes the following solutions: (1) Enhancing awareness and capacity through communication campaigns and training programs focused on green production, traceability, standardized farming methods, and sustainable preservation and processing techniques; (2) Promoting the application of appropriate technologies from environmental monitoring equipment and management software to biological farming techniques in order to improve product quality; (3) Increasing access to preferential credit capital and encouraging households to form groups or cooperatives for better financial support. In addition, local government management policies should be clear and transparent, with effective mechanisms in place to promote green supply chain models.
References
Bùi Phương Đình & Đỗ Văn Quân (2023). Hợp tác xã là chủ thể nền tảng quan trọng trong phát triển sản phẩm OCOP ở Việt Nam. Truy cập từ http://lyluanchinhtri. vn/ home/index.php/thuc-tien/item/5150-hop-tac-xa-la-chu-the-nen-tang-quan-trong-trong-phat-trien-san-pham-ocop-o-viet-nam.html. ngày 25/3/2025.
Chính phủ (2022). Quyết định 148/QĐ-TTg của Thủ tướng Chính Phủ về Bộ tiêu chí và quy định đánh giá, phân hạng sản phẩm Chương trình mỗi xã một sản phẩm.
Đới Gia Thiên Linh (2025). Quan hệ lợi ích trong phát triển sản phẩm Ocop từ làng nghề truyền thống ở Ninh Bình: góc nhìn thể chế. Tạp chí Công thương. Truy cập từ https://tapchicongthuong.vn/quan-he-loi-ich-trong-phat-trien-san-pham-ocop-tu-lang-nghe-truyen-thong-o-ninh-binh--goc-nhin-the-che-150000.htm. ngày 20/7.2025.
Le Thi Lan, Nguyen Thi Mai, Pham Duy Hung & Le Van Cuong (2025). Vietnam’s OCOP Product Value Chain: A Study on the Moderating Role of Government Support Policies. Journal of Organizational Behavior Research. 10(3): 13-27.
Nguyễn Thanh Phong, Lưu Văn Duy, Nguyễn Phượng Lê, Nguyễn Thị Thiêm, Lê Thị Thanh Loan, Đăng Xuân Phi, Phạm Thị Thanh Thuý & Phạm Thị Khánh Quỳnh (2021). Chính sách hỗ trợ hợp tác xã OCOP: Thực trạng và giải pháp. Tạp chí Kinh tế và Dự báo. 21(775): 55-55.
Nguyen Thuy Trang, Vo Minh Luan, Le Thanh Son, Nguyen Đo Nhu Loan & Mitsuyasu Yabe (2024). Performance and Investment Decision-Making among OCOP Entities: Implications for Sustainable Rural Development in Hau Giang Province. J. Fac. Agr., Kyushu Univ. 69(2): 83-92.
Thiên Trường (2024). Lai Châu- Phát huy tiềm năng, lợi thế thúc đẩy phát triển sản phẩm OCOP. Truy cập từ https://thiennhienmoitruong.vn/lai-chau-phat-huy-tiem-nang-loi-the-thuc-day-phat-trien-san-pham-ocop.html. ngày 25/3/2025.
Văn phòng Nông thôn mới tỉnh Lai Châu (2023). Danh sách sản phẩm đăng ký tham gia thực hiện chương trình OCOP năm 2023.
Vũ Văn Đoàn, Trịnh Văn Tuấn & Bùi Quang Duẩn (2020). Thực trạng và giải pháp tăng cường sự tham gia của các hợp tác xã vào chương trình mỗi xã một sản phẩm. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Nông nghiệp Việt Nam. 12(121): 113-119.
Vũ Quỳnh Nam, Vũ Quyết Tiến & Nguyễn Thị Thu Hồng (2022). Nghiên cứu đánh giá thực trạng phát triển sản phẩm OCOP của Thành phố Móng Cái, tỉnh Quảng Ninh. Tạp chí Khoa học Công nghệ Việt Nam. 65(4).
Ủy ban nhân dân tỉnh Lai Châu (2023). Kế hoạch 316/KH-UBND của UBND tỉnh Lai Châu về phát triển kinh tế tập thể, hợp tác xã tỉnh Lai Châu năm 2024.